1.
Elolvastam az általad említett cikket, mely egy tudományos kutatás eredménye. Meg kellett néznem először is, ki ez a Leiter
s mit is ír 
na, mert nem tudtam. Hanem! Mivel ezek az emberek tudósok, ráérnek ilyeneken tusakodni, hogy mi történik a kanári énekével 2. éve után. Egy rollerkanári tenyésztő meg abban jár, hogy a legmegfelelőbb körülményeket teremtse madarainak a versenyre való felkészülésre hogy aztán azok a maguk során a lehető legjobb hangzásokat hozzák ki magukból, muzikális összhangot a kollekciók. Ez pedig a madár 9. hónapja körüli időszak (Ekkor a hangképző szervek már kifejlődtek, de az ivarszervek még nem). UTÁNA lehet előénekes fiatalok tanításában, HA ugyanaz a vérvonal vagy HA hibátlan az éneke; lehet a tenyésztés egyik alapegyede vagy netán kedvenc egy hobby kanárisnál

.
Az ének örökletes, de ugyanúgy öröklik szüleiktől a hibás éneket is mint a kitűnő futamot.
A fiatal hímek a legfogékonyabbak az énektanulásra, de mint másik
tanulmány is bizonyítja

, nagyon szívesen másolnak le idegen hangokat, hogy aztán a tesztoszteron hormonnak köszönhetően „elfelejtve” azokat, a speciális hangképzéshez szükséges készségekkel már rendelkezve, a saját fajtájára jellemző hangokat, hangzásokat és hangsorokat produkálja. Egy gazdagabb fiatalkori hangimitációs periódus felnőttkorra hosszabb és színesebb éneket eredményez de gyorsan lélegzetvétel nélkül mondom ÁM:
Doromboló még anno írta:
Sajnos a tanulás sokkal inkáb a rossz hangok megtanulására vonatkozik, ezért ha a fiatalok között a tenyésztő valami fajtalan hangot vesz észre, ezt a mdarat azonnal kiviszi a teremből és másikban helyezi el míg a megfelelő hangzatok ki nem alakultak. Ez az időszak pont az énekverseny ideje kell hogy legyen, akkor mondjuk, hogy jó volt az időzítés !...
...A fajtagazda Németek azt mondják ne variálja a roller az énekét, hanem hozza le csak a 4 főfutamot, de azt olyan mély fekvésben és az előírt hajlításokkal, hogy a bíró azonnal essen le a szék mellé... Ez a 4 főfutam ugyanis szép előadásban elég a 90 pont eléréséhez. Azok a madarak amelyek tudnak a kevésbé fontos hangzatokból is , rendszerint a főfutamokban kevesebb pontokat érnek el.
2.
kekbegy írta:
Akkor rosszul fogalmaztam, a felkészítést tág értelemben értve. Miért tartják izolálva a kicsiket egy ideig (hónapokig)? Mert ha jól értettem az a szokás, hogy a hímeket nemcsak hogy kiveszik, hanem külön madárszobában is helyzik el, hogy ne zavarják a tojót a nevelésben, stb. Ez az izoláció viszont pont a legkorábbi (és egyben legtanulékonyabb) életszakaszban zajlik.
Itt azt hiszem, egyszerre hármat is kérdeztél.
Eccceris az igaz, hogy a tojót ne zavarják kotlás közben.
Másodszor a hímeket valóban, a szakik külön tartják a fiatal hímektől a Doromboló által említett hibák kiküszöbölése végett. (Nálam mind együtt vannak a röpiben. Bunyótól vedlés idején nem nagyon kell tartani.)
Harmadszor pedig a fiatal hímek beiskolázási periódusa teljesen különleges eljárást igényel, mit Neco emígyen foglalt össze még annak üdejin:
Necó írta:
A versenyre szánt madarakat két okból tesszük énekszekrénybe. ("sötétbe")
1.) El tudjuk nyújtani azt az ideális, ivarérettség előtti állapotot, amikor legszebb a hangjuk madarainknak. Ugyanis a fény adagolásával a vegetációs időszakot (a téli, szaporodáson kívüli életszakaszt) idézzük elő. A kevés fény hatására, nem termelődik tesztoszteron (hím nemi hormon) a szervezetükben. Tul.képp később érik el az ivarérettséget az első éves madarak, ezért az ideális hangképzéshez szükséges állapot (a kb. 9 hónap körüli, ivarérettség előtti korra tehető) 2-3 hét helyett 7-8 hét is lehet. Természetesen ezt az állapotot nem lehet a végtelenségig nyújtani, hiszen tavasszal már tenyészmadárként van szükségünk a legjobb példányokra, amihez szükség van a tesztoszteron magas szintjére.
2.) Megfelelő felkészítéssel, gyakorlással el tudjuk érni, hogy ha kiszedjük őket a szekrényből rögtön kezdjenek el énekelni. Ennek a versenyen van jelentősége. Nem kell szegény bírónak órákig szenvednie, mire dalra fakadnak a madarak. (Megjegyzem: majdnem minden madarászra nagy hatássál van, mikor a bármely időpontban kitett madarak fél perc hangolás után hatalmas lelkesedéssel nótázni kezdenek. Higgyétek el nem semmi élmény!)
A kedvencnek tartott madaraknál természetesen ennek a macerának semmi jelentősége nincs, azok ugyanolyan szépen fognak énekelni, mint a versenyzők az ivarérettség elérése után.
Tehát a félreértések elkerülése végett megemlítem, hogy a versenyző madarak is csak életükben egyszer, születésük évében 2-3 hónapos időtartamra vannak kitéve a felkészítés nehézségeinek! Ezután a madaraknak a tenyésztésben kell helytállniuk, vagy valamely madárkevelőnél a kedvenc szerepét kell betölteniük, természetesen már jóval nagyobb ketrecben mint a füttykalit.
3.
Még egy kérdésed:Felmerült bennem, hogy ha ez így van (nyilván így van), akkor nem romlik-e egy megvásárolt roller énekteljesítménye az otthoni környezetben? (2 év feletti madárról beszélünk visszakanyarodva az általad említett tanulmányhoz)
Visszakérdezek: Mit szeretnél hallani? Tökéletes 90 pontos előadást? Vagy csak simán madármuzsikát?

Üdv: Gabesz
